lördag, juli 29, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 7:3


DEL 7:3

Senast gick vi igenom några av Marknadens mysterier, de filosofiska grunderna för internationella invasioner och hur man noggrant bör förbereda sina vagnar som ska ingå i det globala handeltåget. I samband med detta gjorde vi även en snabbgranskning av den svenska riskkapitalmarknadens öken som vid rådande tidpunkt var osedvanligt torr och ogästvänlig. Borta i Finland fanns dock aldrig sinande källor av riskkapital. För där hade man tagit Euro Vision Contest på största allvar. Med Det Statliga Verket som konkurrent, skulle jag delta i Euro Vision Contest genom att representera vår granne i öster – Finland. Och, eftersom vi var tidigt ute skulle vi snickra ihop ett helt flygplan som skulle hinna landa på många internationella flygplatser. Med tidigare erfarenhet och god kännedom om Det Statliga Verkets organisation och produkter, hade jag redan dragit den slutsatsen att Det Statliga Verket skulle, inte bara missa det globala handeltågets avgångstid, utan dessutom ha vagnar som inte passade spåret. När Golfklubben väl upptäckte detta, då skulle även varorna inuti Det Statliga Verkets vagnar vara omöjliga att sälja eftersom de för länge sedan ruttnat.

Den Finska Chefen satt med stålarna och ett annat riskkapitalbolag i Sverige hade visat sig villigt att ge mig och min polare som gått på Handels en såddfinansiering. Men polaren stack till Brasilien och jag måste erkänna att jag nog var för feg för att göra något drastiskt, så jag bestämde mig slutligen för att anta det erbjudande som finnarna envisades med. Av deras enträgna övertalningar måste jag dra slutsatsen att de levde i en fullkomlig övertygelse om att ett nytt avhopp från Det Statliga Verket inte skulle ske under det närmaste decenniet. Är det möjligt att ryktet om Sverige och dess märkliga lagar har nått vårt kära grannland Finland? tänkte jag. Är det möjligt att det inte finns en enda själ vid det Statliga Verket som faktiskt är intresserad av att hoppa av Det Statliga Verkets trygga - och håll med mig nu - mycket tråkiga värld, i utbyte mot den blå himlens frihet och skaparglädje? Var jag helt unik? Eller kanske till och med galen?
Att starta företag åt Det Finska Företaget var ett val som skulle innebära vissa inskränkningar i originalplanen. Min hemliga dröm – måste jag erkänna – var att bygga det riktiga Företaget som skulle konkurrera ut Det Statliga Verkets vissna växter, för att inte säga missväxt. Det Finska Företagets dröm var, å andra sidan, att öka på sin omsättning och - som en bieffekt av detta - dra in stålar till den finska staten.
Hur man än vrider och vänder på detta, återstår bara att konstatera att Sverige inte hade mycket att vinna på Det Finska Företagets frammarsch på den svenska marknaden.
Ryktet om riskkapitalbolagets investering i Det Finska Företaget spred sig därför som en smittsam sjukdom genom Det Statliga Verkets korridorer.