lördag, juli 29, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 6:2


DEL 6:2

Liksom andra unga tjänstemän vid Det Statliga Verket hade jag fortfarande min kreativitet i behåll. Det Statliga Verkets monotoni hade ännu inte lyckats mala sönder min entusiasm, önskan att bidra till vårt samhälle och låta mig drivas av visioner. I ungdomlig iver hade jag experimenterat på min fritid och erhållit några intressanta och helt udda färger, som jag visste skulle tilltala marknaden. Jag gick därför till den kvinnliga Flygchefen för att avslöja mina idéer, i vild förhoppning om att kunna förverkliga dem innanför Det Statliga Verkets murar.

- Det var intressant. Men vi har inte gjort så tidigare. Det Statliga Verkets föreskrifter är mycket speciella och måste noggrant följas, sa den kvinnliga Flygchefen till mig.
Jag suckade, men hade givetvis full förståelse för de direktiv den kvinnliga Flygchefen var tvungen att efterleva, för att kunna sitta kvar på den mjuka chefsstolen fram till pensionen som närmade sig.
I mitt stilla sinne skedde ändå något just precis i detta ögonblick, en förvandling inom mig, då jag kände en varm och mjuk vind blåsa till vid min sida och röra vid mina ännu inte helt utvuxna vingar. Jag skulle flyga. Jag skulle lära mig att flyga. Jag gick fram till det stora fönstret som vette mot flygplanen. Jag betraktade och beundrade deras vingar, hur de tog fart, flög snabbare och snabbare, för att därefter lyfta, upp mot skyn och lockande höjder. Jag var fast besluten att våga pröva mina egna vingar en dag.