lördag, juli 29, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 5:2

DEL 5:2

Senast sågs vi i Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen, som vid denna tidpunkt var ett nytt område för mig. Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen hade funnits mycket länge och den hade överlevt många stormar och lokala
vindvridningar. Det var ett område som ofta söktes av byiga vindar.
När jag anlände till dess gråa korridorer hade Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen precis varit exponerat för naturens oförutsägbara krafter. Det hade varit särkilt turbulent då Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen hade skakats av en konflikt mellan tjänstemännen och Flygchefen. Flygchefen hade, efter längre tid vid makten, visat sig tillhöra rasen mansgris, vilket orsakat stora känsloutbrott hos de kvinnliga tjänstemännen. Protesterna hade slutligen nått ända bort till den lilla småstaden, varpå Generaldirektören, Bilhandlaren och Konsulten och den tredje Medlemmen tillkallat Flygchefen, för att finna en lämplig lösning.


Generaldirektören, Bilhandlaren och Konsulten hade funderat under en härlig golfrunda i det stora naturområdet utanför den lilla småstaden, och slutligen – möjligen frammanat av den härliga sommarbris som fladdrat under den blå sommarhimlen - hittat en ypperlig lösning på problemet. Återigen hade de varit rörande överens när den fantastiska lösningen på problemet slutligen landat i deras medvetande. En simpel och samtidigt briljant lösning - Flygchefen skulle bli projektledare inom det stora Rationaliserings- och Framtidsprojektet!
Och därmed klev Flygchefen av tronen vid Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen.
Men trions uppfinningsförmåga tycktes sakna gränser. Generaldirektören, Bilhandlaren och Konsulten hade även kommit på en annan genialisk idé. De skulle ta ytterligare ett fiffigt steg som skulle lugna de upprörda massorna, de arga kvinnliga tjänstemännen och en gång för alla återskapa ordning i Verkstan av Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen. De skulle välja sin nya underchef med omsorg och valet skulle falla på - en kvinna. Tronen skulle nu intas av en prinsessa – en ny kvinnlig Flygchef för Verkstan vid Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen.
På toppen av Verkstan som hörde till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen satt nu därför en ny kvinnlig Flygchef, vid tiden för min ankomst till flygplansverkstans rike.
Den nya kvinnliga chefen tillhörde den mycket anrika arten som funnits sedan urminnes tider och Det Statliga Verkets grundande. Hon hade omsorgsfullt handplockats, i tidernas begynnelse, och tilldelats den hedervärda uppgiften som kartriterska. På den tiden då datorerna jobbade mycket långsamt och då man inte automatiskt kunde skriva ut de viktiga prognoserna på Det Statliga Verkets gråa papper, hade Det Statiga Verket haft en full stab med kartriterskor, som tagit sin uppgift på fullaste allvar. Kartriterskorna tillhörde oftast arten konstnärer, i en korsning med de anrika dinosaurierna. I vissa andra kretsar hade man kallat dem enbart - dinosaurier.
Vår kartriterska, numera Flygchef, var djupt trogen Det Statliga Verket och var en duktig flicka som tidigt lärt sig att säga ”ja”. Det krävdes därför ingen närvaro av Bilhandlaren, Generaldirektören och Konsulten, eller de tre Medlemmarna. Den nya kvinnliga Flygchefen kunde smidigt sköta all kommunikation, enbart genom att upprepa ordet ”ja”.