lördag, juli 29, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 5:1

Entreprenören inom mig vaknar...
Efter några år i Det Statliga Verkets tjänst och bekantskap med dess labyrintliknande organisation, dess bekymmerslösa chefer, dess stundvis frustrerade tjänstemän, Det Statliga Verkets statliga verksamhet och Det Statliga Verkets Affärsverksamhet omslingrade i den äktenskapliga bädden, var det dags att gå vidare.
Fanns det möjligen fler färger på världskartan, fanns det oupptäckta områden som Det Statliga Verket missat? Kunde det vara så att Det Statliga Verket inte var så fulländat – en övertygelse som spred sig från Det Statliga Verkets ledning via Det Statliga Verkets komplexa organisation och ut i dess fingerspetsar, där tjänstemännen opererade och underkastade sig Det Statliga Verkets storhet?...


Åren gick och jag blev efter mycket tjat från min sida omplacerad till en annan underavdelning inom Det Statliga Verkets Affärsverksamhet - den som tog hand om Flygplanen. Jag kände en viss lättnad inför att lämna den lilla småstaden och pröva om vingarna bär. De bar mig i alla fall så långt som tillbaka till huvudstaden.
När jag kom till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen hade min unga själ återigen fyllts av nya förväntningar och drömmar om att kanske lätta från marken precis som flygplanen gjorde. Här, på Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen, skulle mina fantasier säkert infrias, tänkte jag. Nästan varje morgon tog jag på mig de stora hörlurarna med mikrofon och sjöng min prognos för huvudstadens alla trötta invånare. Det var en kreativ och sympatisk arbetsuppgift i den nya - och till ytan betydligt mindre – Verkstan som hörde till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen. Men under de långa dagarna i Verkstan som hörde till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen, kunde min blick ibland vandra ut över flygplanen och en önskan att själv lätta från marken och flyga på riktigt växte sig allt starkare inom mig.
Men Verkstan som hörde till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen visade inga yttre tecken på nymodigheter. Här odlade man istället gamla traditioner och de gamla medlemmarna av Flygklubben, som hade spenderat större delen av sitt liv bland Flygplanen, var högt aktade. Ju äldre tillverkningsår, desto större vikt för Verkstan som hörde till Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen. Det poängterades ofta att den ädla Verkstan hade existerat oändligt länge, den hade funnits mycket längre än Det Statliga Verkets Affärsverksamhet och den hade överlevt många stormar och lokala vindvridningar. Det var ett område som ofta söktes av byiga vindar.
Särskilt turbulent hade det varit under senare tid, då Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen hade skakats av en konflikt mellan tjänstemännen och Flygchefen. Flygchefen hade, efter längre tid vid makten, visat sig tillhöra rasen mansgris, vilket orsakat stora känsloutbrott hos de kvinnliga tjänstemännen, som var i majoritet vid Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen. Känslorna svallade och de kvinnliga tjänstemännen hade protesterat högljutt. Så högt så att protesterna slutligen nått ända bort till den lilla småstaden, varpå Generaldirektören, Bilhandlaren och Konsulten och den tredje Medlemmen tillkallat Flygchefen, för att finna en lämplig lösning.