onsdag, juli 26, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 2:1

DEL 2:1

Fortsättning på Det Statliga Verket och Euro Vision Contest - en satir om företagandet i Sverige och bland molnen, som bjuder på en resa in i Det Statliga Verkets - en helt ordinär statlig myndighet i dagens Sverige - förunderliga värld med alla dess underliga figurer. Följ med på Det Statliga Verkets resa in i den moderna teknikeran, dess ihärdiga kamp mot de farliga konkurrenterna och den hjärtevärmande sammanhållningen i Det Statliga Verkets exklusiva golfklubb. Se Det Statliga Verket övervinna marknadens alla luriga hinder för att slutligen få äran att representera Sverige i Euro Vision Contest.


Ännu en dag i Det Statliga Verkets tjänst, tänkte jag ett par år senare där jag satt på Det Statliga Verkets avdelning för Affärsverksamhet. Det var vår i småstaden där Det Statliga Verket var placerat. Allting blommade hejvilt utanför Det Statliga Verkets portar. Det var väl inte så mycket att klaga på... Det fanns inga krav på att ta ansvar, överprestera, arbeta övertid eller anstränga de små grå i alldeles för stor utsträckning. Min enda invändning hade möjligen kunnat bestå i viss kritik gentemot den geografiska omplaceringen av Det Statliga Verket - som var ett resultat av politikernas iver att fullborda Folkhemmet under dess storhetstid - och nu gav mig en utmaning att överbrygga de geografiska hindren i min personliga tillvaro. Det sistnämnda kunde i och för sig ses som en morot i tillvaron. För det var inte riktigt så att morötterna hängde där färgglada, saftiga och inbjudande i det statliga verkets korridorer. På Det Statliga Verket var det mesta ganska grått. Man hade dock målat väggarna gult och orange för att tjänstemännen skulle få ett intryck av att det fanns en färgklick i tillvaron – gult solsken och kanske till och med en och annan orange morot.
Det Statliga Verkets ståtliga byggnad låg strax utanför den lilla småstadens stadskärna i ett naturskönt område. Det invaggade mig i trygghet och ett lugn brukade alltid infinna sig under de i övrigt ganska trista luncherna i Det Statliga Verkets matsal.
Nu satt jag i en lokal som i det närmaste utgjorde Det Statliga Verkets tak. Eller rättare sagt - Det Statliga Verkets vindskontor. Där förvarades allehanda tjänstemän av högst varierande härkomst och skiftande attribut. Kostymnissar, tekniker, konstnärer, miljöaktivister, skumma typer och skogsmullar – varav den senare sorten dominerade. Tillsammans utgjorde de Det Statliga Verkets Verkstad, som till skillnad från många andra verkstäder hade en vacker utsikt genom fina panoramafönster. Det Statliga Verkets Verkstad och vindskontor låg strax under den spiralformade trappan som ledde upp till det riktiga takets majestätiska plattform. Takets plattform täcktes av stora instrument, ur vilka Det Statliga Verket drog ut intressanta data och med hjälp av dessa kalkylerade och räknade på sina datorer, som sedan spottade ut de viktiga prognoserna. Det var ett viktigt arbete tjänstemännen fått det stora förtroendet att utföra.
En del av Det Statliga Verkets tjänstemän såg lite snett på den nya Affärsverksamheten. De lite hotfulla västvindarna hade inte riktigt kunnat etablera sig och strömma igenom deras sinnen. Det Statliga Verkets Affärsverksamhet var enligt dem fortfarande en hotfull organism som satt sina klor i Det Statliga Verket, en parasit man helst hade velat utrota.
Men Bilhandlaren var en envis profet. Han gjorde alla möjliga ansträngningar att övertyga tjänstemännen om Affärsverksamhetens förträfflighet. Tanken var nu att tjänstemännen skulle förstå vilken fin symbios det kunde bli, en fin miljö att så och odla, för att Det Statliga Verket skulle skörda sina frukter på den framväxande Marknaden. Marknaden skulle så småningom bära fina frukter.
Men, några snillrika och lite upproriska tjänstemän kunde aldrig riktigt acceptera att man skulle odla och sen skörda. Vad hade det med instrumenten, kalkylerna och prognoserna att göra? Resultatet trycktes på Det Statliga Verkets gråfärgade papper och delades ut till dem som efterfrågade det.
- Men, nej, hade Bilhandlaren sagt, Affärsverksamheten ska trycka upp samma prognos på gula papper och ni kommer att se att Marknaden kommer att bli soligare och bära frukt. För ute på Marknaden finns nämligen Kunderna, som längtar efter de värdefulla prognoserna, tryckta på gult papper istället.