torsdag, juli 27, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 2:2

DEL 2:2

av en relevant politisk satir om våra statliga verk,
om företagandet i Sverige
och bland molnen...


Tjänstemännen vid Det Statliga Verket var oroliga, eller kanske upprörda. I vilket fall kunde deras sinnestillstånd definieras som högst avvikande från det normala mönster det vanligtvis följt under tidens lopp.
Bilhandlaren och Konsulten, två generaler som värvats av den nytillsatte Generaldirektören, hade börjat röra till det ordenligt nu när Det Statliga Verkets välkända melodi nu skulle tryckas på papper i olika färger. Det sades behaga Kunderna. Så nu hade tjänstemännen även varit tvungna att stifta närmare bekantskap med nya begrepp, som Marknad och Kunder.
Till vilken nytta, frågade sig tjänstemännen.

De skeptiska tjänstemännen skakade på huvudet åt Bilhandlarens idéer och frågade sig varför man skulle behöva skaffa flera färger. Det räckte väl med en sort! Så kunde väl de där såkallade Kunderna anpassa sig därefter.
Till tjänstemännens stora förtret hade även Konsulten en del idéer om Marknaden och dess opålitliga väsen. Konsulten hade därför kommit på att Det Statliga Verkets Affärsverksamhet även skulle trycka prognoser på blått och lila papper. Konsulten gillade nämligen blått. Jag behöver troligen inte nämna vilka protester detta beslut skulle leda till när Det Statliga Verkets vindskontor väl översvämmades av blåa och lila papper... Tjänstemännen var arga i några veckor, men sedan infann sig lugnet återigen på Det Statliga Verkets vindskontor. Kanske var det så att de blå färgerna målade tjänstemännens - annars lite dystra och grådaskiga - himmel i en blåare och trevligare ton.
Sakta men säkert började även Marknaden att ge lite avkastning, tjänstemännens skeptiska inställning till trots. Små taniga frukter började växa på Marknaden och Affärsverksamhet kunde kamma hem en vinst. Eller så såg det i alla fall ut på pappret, det Statliga Verkets gråfärgade papper... För det var just pappret som utgjorde problemet. Det var nämligen Det Statliga Verkets Statliga verksamhet som betalade för de gula, blå och lila pappren som gick åt i mängder, för att producera alla dessa prognoser. Och Marknaden började nu att på allvar efterfråga prognoser tryckta på olika färgglada papper. Glada Kunder hörde av sig och frågade efter andra färger. På Det Statliga Verkets Affärsverksamhet började man nu fundera över hur man ska kunna ta fram ännu fler färger. Då skulle de ju vara tvungna att vända sig till den andra hälften - Det Statliga Verkets Statliga verksamhet - som hade råd att betala för de gula, blå och lila pappren och nya papper och ännu flera färgglada nyanser.