fredag, mars 02, 2007

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 12:11



DEL 12:11
Snart skulle mitt projekt med Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna gå av stapeln. Men, som ni säkert förstått vid det här laget, hade Det Statliga Verket utövat sitt inflytande under decennier av enhälligt välde på Marknaden och det var inte lätt för en Entreprenör att ta sig in och ersätta alla de krassliga tekniska lösningar som under decennier övervintrat i Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarnas gigantiska och väl kylda datorhall. Jag tänkte att den bästa lösningen – och i den Gröna revolutionens tecken – var att inleda ett samarbete med Det Statliga Verket. För då skulle det på sikt bli möjligt att inte bara tillfälligt lindra de sjukdomssymptom som det tekniska systemet Godzillas avkomma uppvisade, utan dessutom ersätta det sjuka vidundrat kallat Godzilla med en ny modern lösning.
Jag hade därför bokat in ett besök hos Det Statliga Verkets forskningsavdelning för att diskutera projektet och föreslå olika samarbetsformer. Trots allt rörde det sig om Forskning och Utveckling och jag tänkte att det även borde ligga i Det Statliga Verkets intresse att Sverige tog några kliv framåt och förberedde ställningarna inför Euro Vision Contest.

Jag satt vid Det Statliga Verkets reception – där den röda mattan bara en vecka tidigare rullats ut för hedersgästerna från Statens Högsta Klubb - och väntade på en tjänsteman som sades arbeta vid Det Statliga Verkets Forskningsavdelning för Konstgjorda Solstrålar. Strax emottogs jag av två entusiastiska tjänstemän - varav en faktiskt var kvinna – och som med största iver och entusiasm sett fram emot ett besök från andra sidan av Det Statliga Verkets höga murar.
- Ja, som Relevant förstår, är det inte ofta vi får besök utifrån, sa den kvinnliga tjänstemannan som tjänstgjorde som forskare vid Det Statliga Verkets Forskningsavdelning inom Konstgjorda Solstrålar. Och det vi hört om projektet låter mäkta imponerande.
- Vi vill givetvis höra mer om projektet, som i våra öron låter oerhört spännande, tillade den manlige tjänstemannan som tjänstgjorde som forskare vid Det Statliga Verkets Forskningsavdelning för Konstgjorda Solstrålar.
Och jag kände mig sannerligen glad och avslappnad efter detta hjärtliga mottagande. De gamla minnen jag hade av de tråkiga åren av tjänstgöring vid Det Statliga Verket var som bortblåsta. Vi gick igenom en gråfärgad korridor, som på sina håll hade diskreta ränder i omväxlande gult och orange, troligen för att sätta sprätt på tjänstemännens tillvaro. Längst in i korridoren fanns en datorhall, som ansvarade för kommunikation med den Stordator som utförde de mycket komplicerade beräkningar som i själva verket även var anledningen till Det Statliga Verkets existens.
- Så beräkningarna sker i själva verket inte i Det Statliga Verkets lokaler... utan skickas hit från Högskolan i grannstaden, sa jag fundersamt, med ett stänk av förvåning.
- Det är ju förstås en bra lösning, för Högskolan sägs besitta tekniska kunskaper av en hel annan kaliber än Det Statliga Verket, sa den kvinnliga tjänstemannen. Och så kan Det Statliga Verket direkt ta del av den forskning som pågår runt om i landet. Vi på Det Statliga Verkets Forskningsavdelning för Konstgjorda Solstrålar är oerhört glada över att ibland kunna besöka Högskolan i grannstaden. De har så trevliga pubar där, tillade hon med entusiasm. Det Statliga Verket är som bekant inte världens roligaste plats, viskade hon tyst medan hon såg sig omkring.
De två tjänstemännen visade därefter upp sitt system som försåg Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna med färger och prognoser. En tvåfärgad sida i grått och gult uppenbarade sig efter ett antal klick och mystiska handskrivna kommandon – det tycktes vara någon sorts hemliga koder, tänkte jag - som matades in via Godzillas spöklikt svarta skärm. Godzilla verkade för stunden dessutom vara på dåligt humör, då hon spottade ut ännu mer mysiska meddelanden som svar på den kvinnliga tjänstemannens böner om att få tillträde till Godzillas knutar, där en ansenlig mängd värdefulla data ansamlats och täppte Godzillas ådror. Kanske skulle Godzilla rentav få ett slaganfall innan jag hinner spruta in lite läkande medicin i hennes livsådror, tänkte jag något skräckslaget. Å andra sidan förtjänade detta antika monster sin vila, att låta Godzilla somna in i stillsamhet kanske ändå vore det bästa, tänkte jag i nästa stund.