fredag, februari 09, 2007

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 12:9



DEL 12:9

Jag hade landat hos Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna för att undersöka deras tekniska system, en olycklig avkomma av Det Statliga Verkets tekniska system (även kallat Godzilla). Godzillas kopia, som installerats av Det Statliga Verket cirka fyra decennier tidigare och som uppenbarligen hade genetiska defekter i sin kod, var en mycket känslig - för att inte säga primitiv - varelse. För att inte reta hennes humör skulle vi vara tvungna att gå mycket varsamt fram. Mina data skulle helt anpassas till Godzillas känsliga matsmältningssystem, annars kunde hon spotta ut, eller i värsta fall kräkas upp allt innehåll som tidigare matats in. Med andra ord skulle jag leverera allt i exakt samma format som Det Statliga Verket. Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna varnade nu för att Det Statliga Verket kommer att motsätta sig vårt samarbete.

- Jag ser verkligen fram emot samarbetet mellan Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna och mitt Företag! Vi kanske kan prata med Det Statliga Verket, föreslog jag. För att få dem att inse fördelarna med projektet. Kanske kan det även gynna Det Statliga Verkets verksamhet. Och det skulle i sin tur gynna hela samhället. För det ligger väl även i Det Statliga Verkets intresse?...
- Dessvärre finns det flera omständigheter som kan stå i vägen för projektet. Som Relevant inte riktigt känner till, förhåller det sig så att rättigheterna för lilla Godzilla och alla procedurer förknippade med att hålla det oberäkneliga monstrets avkomma vid liv, ägs av Det Statliga Verket. Det Statliga Verket måste först ge sitt godkännande av hela projektet, såsom det definierats, sa representanten för Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna och suckade. För, även om lilla Godzilla är ett monster som vi allra helst vill avliva och ersätta med något helt nytt och modernt, är vi för tillfället helt beroende av henne.
- Det hela kommer säkerligen att lösa sig. Jag tror att jag snarast ska boka in ett besök hos Det Statliga Verket och diskutera detta projekt och kanske även andra samarbetsformer. Trots allt rör det sig om Forskning och Utveckling och det bör även ligga i Det Statliga Verkets intresse att Sverige nu tar några kliv framåt och förbereder ställningarna inför Euro Vision Contest, oavsett vilket bidrag som får representera Sverige. Och Staten har nu gått ut på bred front och kampanjat för den Gröna revolutionen. Vi står alla på samma sida, så att säga, inte sant?
Och så begav jag mig till den lilla småstaden, för att återse Det Statliga Verket och dess Chefer.