fredag, oktober 27, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 10:8



DEL 10:8

I sällskap av Konsulten som arbetade på Det Statliga Verket som skulle främja Företagens tillväxt begav jag mig återigen till Den Korrumperade Öststaten för att undersöka alla affärsmöjligheter. Jag hade redan skådat vidundret som kunde frälsa världen. I sviterna efter den omtumlande upplevelsen av att ha bländats av detta oupptäckta bidrag till Euro Vision Contest, som dock saknade rätt förpackning och möjligheter att lanseras på Marknaden - eftersom Den Korrumperade Öststaten precis slagit upp sina portar mot Marknaden – satt jag och planerade hur jag skulle importera denna värdefulla skapelse i guld och i nya klingande skalor ta fram det bästa svenska bidraget till Euro Vision Contest någonsin.
Dessvärre skulle det visa sig att jag var långt ifrån ensam om denna idé. Tyskarna, Danskarna, Islänningarna, Indierna och Brasilianarna med flera hade alla vallfärdat till Den Korrumperade Öststaten för att skåda vidundret. Deras pilgrimsfärd ledde fram till denna heliga plats, dit alla troende tjänstemän från världens alla hörn kunde vallfärda och knäböja för att be en stilla bön om upplysning och tur i World Vision Contest.
Men, först på plats hade Amerikanarna varit. De hade redan ett försprång och hade redan 20 år tidigare lagt beslag på guldet, som nu glittrade i morgonsolen. Amerikanarna hade format guldet i olika varianter och skapelser och guldstoffet omgärdade hela deras kontinent. Det var uppenbart att de förberedde sin seger i World Vision Contest. Jag fick en stark känsla av att jag kommit 20 år för sent till festen...
Men, varför misströsta när jag fortfarande hade chansen att gjuta egna guldskapelser och ta fram det bästa bidraget till Euro Vision Contest!? tänkte jag.

Omringade av Tyskar, Islänningar och en och annan Dansk, satt vi i ett konferensrum medan Datamodellexperterna – den religiösa ceremonins präster – mässade fram sin presentation. Konsulten från Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt var förtjust och lovade att lägga ett gott ord hos Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten, då han trodde på konceptet. Själv hade jag redan hunnit bli sektmedlem.
- Det finns en liten detalj dock, sa Konsulten, och det är att datorutrustningen måste stå här i Den Korrumperade Staten, enligt projektets specificerade villkor och regler.
- Men nu är det så att det redan är bestämt att det svenska Företaget ska operera från hemmaplan, för att det är säkrast så, sa jag. Datorutrustningen kommer därför att stå i den svenska huvudstaden.
- Vi beklagar, men i så fall kan detta Bidrag inte tillfalla Företaget, sa Konsulten besviket. Om ni däremot överväger att ställa datorutrustningen på plats i Den Korrumperade Öststaten kommer det att helt ligga inom ramarna för Kontraktets föreskrifter, med alla dess villkor och regler.
Jag nickade tankfullt, medan Konsulten fortsatte med optimism i rösten:
- Och förresten, fundera ni, hur ni skulle kunna söka pengar från EU också... tillade Konsulten. Sverige behöver flera EU-projekt.
Ack, den svenska drömmen – drömmen om att Sverige ska få mer än en ynklig bråkdel av dessa rikedomar som tycks regna över andra västländer i sällskapet. Varför ska Sverige alltid knapra på smulorna från EU? Jag undrade då, men har faktiskt slutat undra över detta idag. Det är precis samma som att gång på gång fråga sig varför vi har hög arbetslöshet när tillväxten bara ökar. Statens gåtor äro många. Denna berättelse är tänkt att klargöra några detaljer, ge några förklaringar till en av de många mysterier som nationalekonomerna brottas med dagligen då de gång på gång försöker förstå vad det var som gick snett – varför följer inte Sverige mönstret, varför stämmer inte ekvationerna!?
Konsulten från Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt var förresten nationalekonom. Och säkerligen var hans kalkyler korrekta och avsikten god då han – i egenskap av representant för Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt – tippade att detta projekt skulle skörda framgång. Med krav på att datorutrustningen skulle stå på plats i Den Korrumperade Öststaten.