måndag, oktober 02, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 10:2



DEL 10:2
Så nu satt jag på planet som bar mig, i den sydostliga motvinden, mot Den Korrumperade Öststaten.
Jag klev in på Den Korrumperade Öststatens Statliga Verk som sysslade med liknande beräkningar som Det Statliga Verket. Dess lokaler var slitna och doftade cigarrök. I entrén stod en man i skinnjacka, vars utstrålning genast förde tankarna till hemliga agenter. Den gorillaliknande figuren, men slipad likt självaste agent 007, granskade mig noga och ställde några frågor i låtsad anspråkslöshet. Han skulle förmodligen kolla om jag också vigt min själ åt spionyrket, fast i Statens och Det Statliga Verkets tjänst. Jag kunde inte låta bli att dra på munnen. Jag hade redan skänkt mitt hjärta till Visionen och Marknaden, tänkte jag, och det är så långt från Staten och Det Statliga Verket man kan komma. Som Entreprenör är jag min egen regent i min lilla värld och där står jag helt utanför de intriger som pågår stater emellan. Tvärtom – jag är Statens fiende. Men detta konstaterande skulle utkristallisera sig långt senare...
Jag blev meddelad att den Hemlige Agenten skulle eskortera mig runt till de olika kontor runt om i Den Korrumperade Öststatens huvudstad som hörde till Den Korrumperade Öststatens Statliga Verk. En kvinnlig sekreterare satt vid skrivbordet och petade långsamt ner skrivmaskinens tangenter, med en hastighet som producerade cirka tio bokstäver i minuten, kunde jag räkna ut efter några minuter i den stora entréhallen. Märligt, tänkte jag, vad lika de Statliga Verken i Europa ändå är varandra. Man kan knappt skilja dem åt, tänkte jag. Det är precis som det svenska Statliga Verkets bidrag till Euro Vision Contest... Kanske skulle nästa ruttna bidrag rentav komma härifrån? Nej, det var betydligt bättre än så, skulle jag strax få reda på...
Efter en kort väntan och en kopp kaffeliknande misstänkt substans, kom den Hemlige Agenten tillbaka och körde mig till det stora berget i Den Korrumperade Öststatens huvudstad, där den ståtliga byggnaden tillhörande Den Korrumperade Öststatens Statliga Verk reste sig likt en medeltidsruin. På det stora berget stod dock även instrument – som starkt påminde om de åtråvärda instrument som förvarades på vårt svenska Statliga Verks tak - uppradade och pekade mot skyn. Och de såg riktigt nya och fräscha ut. Parabolerna roterade, antennerna flaxade och ljudet av febril trafik knastrade i ledningarna och den fuktiga luften där utanför Den Korrumperade Öststatens Verkstad. Och inne i den medeltidsliknande byggnaden stod en ståtlig stordator och räknade för fulla hästar. Ur datorn strömmade mängder av färgglada papper ut och översvämmade hela korridoren, så att den såg ut som en färgglad blommande äng. Och ingenstans kunde jag se spår av knutar eller fotspår av Godzillaliknande monster som dolde sig i skuggan av den magiska datorutrustningen, som generöst skänkte sina frukter och överröste hela marken med sina gåvor.
Detta är ett listigt kamouflage, tänkte jag. Den Korrumperade Öststaten har lyckats lura hela världen om den verklighet som döljer sig bakom kulisser av stenåldersblock, medeltidsruiner och skitiga gator. Ruinerna var givetvis ditplacerade för att Den Korrumperade Öststaten inte ville bli störd under de hemliga förberedelserna inför Euro Vision Contest....