onsdag, september 20, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 9:9



DEL 9:9

Optimismen spirar. Det blå laget har segrat och det bäddar nu för bättre företagande bland molnen... För första gången är vi uppe i det blå och kanske kan vi även få ordentligt fotfäste uppe i det blå, med innovation, med driv, med resultat.
Innovation, driv och resultat är dessvärre helt okända parametrar i Det Statliga Verkets värld, efter åratal och decennier av enformiga sydostvindar och bara en och annan kortvarig västlig vindby. Vi fortsätter vår resa in i Det Statliga Verkets värld och spanar vidare genom dess korridorer för att utröna Det Statliga Verkets unika väsen, som formats i den enformiga och kvävande sydostvinden.
När vi senast lämnade Det Statliga Verket hade det utarbetat en synnerligen smart strategi som skulle mota bort de konkurrenter som ville delta i Det Stora Energibolagets upphandling, som
ägde rum lagom till jul. Det Statliga Verket hade i hemlighet – liksom alltid – tagit fram flera färger som skulle matcha Det Stora Energibolaget. Långt ifrån fulländning visserligen och en aning matta färger. Men Det Statliga Verket hade ett mycket konkurrenskraftigt pris att erbjuda. För sin sprillans nya produkt - som kostat åtskilliga miljoner att utveckla och som Statens kassa villigt bidrog till att finansiera – kunde Det Statliga Verket dessutom erbjuda ett mycket förmånligt pris. Det nya priset var nämligen en halvering av det ursprungliga priset – för den gamla produkten. Ja, Det Statliga Verket tycktes kunna trotsa naturens alla lagar. Ingenting följde naturliga resonemang i Det Statliga Verkets värld och ingenting kunde ännu hota Det Statliga Verkets dominans på Marknaden.
I alla fall, lagom till jul samlades vi, deltagarna i Euro Vision Contest, likt förväntansfulla barn på julafton och såg fram emot julklappsutdelningen. För nu skulle vi alla lämna in vår lista till jultomten och jultomten skulle utifrån denna lista ge någon – dock bara en av oss – en desto större present. Spänningen var olidlig då de första poängen i Euro Vision Contest skulle utdelas.

- Tyvärr, Relevant, vi gillar dina idéer, men Det Statliga Verket kom med ett sånt prisvärt erbjudande – utan att dra ner, utan tvärtom utöka tjänsten – och vi har valt Det Statliga Verket som leverantör även i fortsättningen, sa Det Stora Energibolagets representant, medan han satt och vickade på stolen.
Och jag förstod. Det Stora Energibolaget hade nu fått en ny färgglad variant från Det Statliga Verket, som via Internet poppade upp på Det Stora Energibolagets stora skärm. Visserligen inte lika många färger som jag kunde erbjuda, men en stor bild som Det Stora Energibolaget dessutom hade testat i månader och helt kostnadsfritt. Samtidigt som de nu fått betydligt flera färger än föregående säsong.
För det var Det Statliga Verkets Statliga verksamhet som hade betalat kalaset. Och priset var oslagbart. Det Stora Energibolaget sparade på så vis fiffigt på sina resurser, då priset numera hade halverats mot det de ursprungligen betalat till Det Statliga Verket. Och då kunde Det Stora Energibolaget göra lite större vinst, som de sedan skulle dela ut till De Stora Direktörerna på Det Stora Energibolaget. Både Det Stora Energibolaget och Det Statliga Verket var mycket nöjda med avtalet.
Och jag gick, lite nedstämd, från Det Stora Energibolaget, medan snöflingorna föll tätt och bäddade in alla färger under sitt bländande täcke.