torsdag, september 14, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 9:5


DEL 9:5
Om företagandet bland både molnen och stjärnorna...

Lustigt nog skulle denna känsla och intrycket av det första mötet med Konsulten på Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt hålla för varje gång jag senare kom i kontakt med Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt – jag skulle aldrig riktigt förstå Konsultens funktion, arbetsuppgifter och dagliga rutiner. I min fantasi föreställde jag mig hur Konsulten for fram som en ivrig, levande katalysator mellan de olika entreprenörerna, forskarna, teknikerna och konstnärerna och avfyrade olika projekt i rätt riktning, med rätt bränslesammansättning och motorer i rätt storlek, så att de likt raketer steg mot företagshimlen. Och lyste upp som en ny stjärna på den svenska näringens himmel.
Ack, så många fallande stjärnor det finns på vår svenska himmel. Och förresten – har ni märkt att det är allt glesare mellan stjärnorna överhuvudtaget? Som om ett stjärnslukande monster dammsugit upp de minsta stjärnorna – de som annars sprider det där gemytliga skenet över den klara himlen. Nu syns bara de större stjärnorna, som lyser där lite mattare än förut. Fast, det är klart, ett par stjärnor, de har antagit en ny skepnad och lyser likt färgstarka konstgjorda satelliter, där uppe på den svenska företagarhimlen – det är Jättarna. Jag har läst någonstans att Jättarna, med anledning av sin groteska massa och gravitationskraftens oumbärliga lagar, har en tendens att sluka andra himlakroppar. Det kanske är en naturlig utveckling, trots allt. Konstigt nog bidrar inte Jättarna längre till Statens kassa i lika stor utsträckning. En underlig ekvation, jag menar med tanke på att vi skattebetalare betalar för det där extra skenet som gjort Jättarna så lysande...