Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 8:4
DEL 8:4
Nu stod inte enbart vårt Modiga Team uppställt och laddat för striderna om Marknaden. Även Golfklubben skulle få förstärkning i form av några av Det Statliga Verkets mest kompetenta underchefer. Staten hade nu börjat uppmärksammat att Det Statliga Verket tagit sin uppgift på största allvar, man tyckte sig ha noterat sprudlande aktivitet på Det Statliga Verket. Golfklubben var därför enig om behovet att utöka antalet medlemmar i Golfklubben, för att möta framtidens utmaningar. Givetvis hade man redan två goda kandidater till Golfklubben – Chefen med seglarskorna och klädd enligt snobb-på-fritiden koncept som satt och mediterade på sitt rum och den förre-detta-chefen för Verkstan vid Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen som fastställts tillhöra rasen mansgris.
Den nya omorganisationen skulle självfallet kosta en hel del, med andra omorganisationer som följde i dess fotspår och omplaceringar av de nytillsatta medlemmarnas underchefer, dessas underchefer och undercheferna till de senare. Det skulle kräva en hel del resurser och Staten skulle ännu en gång stå för alla dessa nödvändiga kostnader.
Bilhandlaren – som nyutnämnd ordförande i Golfklubben – skulle ta upp kampen om Marknaden och genast skrida till verket. Man skulle till en början vidta flera åtgärder för att sätta krokben för det finska bidraget till Euro Vision Contest.
Eftersom man redan dumpat priserna, tedde sig detta som en uttömd möjlighet. Men Golfklubbens innovativa förmåga tycktes sakna gränser, då Golfklubben kom upp med en strålande idé – Det Statliga Verket skulle lansera GRATISTJÄNSTER. Och man skulle kunna tro att denna revolutionerande affärsmodell skulle höja Det Statliga Verket till oanade höjder, om inte...
Men, resan över de stora haven var inte över för vårt lilla Modiga Team. Långt ifrån. Det Statliga Verket gav visserligen gratis färgprover och prognoser, men de kunde inte stoppa oss. För det fanns tillräckligt många som ville ha våra färger. Även om Det Statliga Verket frikostigt delade ut sina gratis.
Vi satt och tittade ut över havet i den vackra solnedgången medan startskottet till Den Stora Seglartävlingen närmade sig. Under vår resa där vi mötte Marknaden på plats, hade vi träffat Kunderna, som strömmade till för att beskåda teknikens nya under och alla de vackra färger vi kunde visa upp i solskenet och den vackra fria blå himlen. Det var lätt att flyga en dag som denna.
Och det skulle bli flera sådana dagar. Under sommaren gjorde vårt lilla Modiga Team intåg på Marknaden och fick flera intressanta Kunder. Alla satt vi nu på tåget. Och faktiskt spikades det, svarvades, svetsades och snickrades för fullt då vi tillsammans höll på att bygga Det Finska Företagets första riktiga flygplan, som snart skulle lyfta och ge oss en fördel på Marknaden.
Hela september låste vi in oss på vår verkstad för att göra planet redo för en lång flygtur. I oktober var vi mogna. Vi kom ut ur verkstan med varsitt gigantiskt leende på läpparna, gnistrande ögon, svettiga pannor och nedklottrade färger. Vad var några små blåmärken - spår av Det Statliga Verkets försök att lägga krokben - i förhållande till vår skaparglädje!
Ytterligare ett par månader senare hade vi fått ett större antal av Statens egna undersåtar som kunder – Kommunerna. Men helt smärtfritt var det inte. Det fanns de som la på luren när de förstod att vi var Det Statliga Verkets bittra konkurrenter. Vi lirkade med Kommunens tjänstemän, visade våra färger och bedyrade vår entusiasm inför uppdraget. Och en del modiga nappade. Och jag har hört att de är nöjda, än idag...
Nu stod inte enbart vårt Modiga Team uppställt och laddat för striderna om Marknaden. Även Golfklubben skulle få förstärkning i form av några av Det Statliga Verkets mest kompetenta underchefer. Staten hade nu börjat uppmärksammat att Det Statliga Verket tagit sin uppgift på största allvar, man tyckte sig ha noterat sprudlande aktivitet på Det Statliga Verket. Golfklubben var därför enig om behovet att utöka antalet medlemmar i Golfklubben, för att möta framtidens utmaningar. Givetvis hade man redan två goda kandidater till Golfklubben – Chefen med seglarskorna och klädd enligt snobb-på-fritiden koncept som satt och mediterade på sitt rum och den förre-detta-chefen för Verkstan vid Det Statliga Verkets Affärsverksamhet som tog hand om Flygplanen som fastställts tillhöra rasen mansgris.
Den nya omorganisationen skulle självfallet kosta en hel del, med andra omorganisationer som följde i dess fotspår och omplaceringar av de nytillsatta medlemmarnas underchefer, dessas underchefer och undercheferna till de senare. Det skulle kräva en hel del resurser och Staten skulle ännu en gång stå för alla dessa nödvändiga kostnader.
Bilhandlaren – som nyutnämnd ordförande i Golfklubben – skulle ta upp kampen om Marknaden och genast skrida till verket. Man skulle till en början vidta flera åtgärder för att sätta krokben för det finska bidraget till Euro Vision Contest.
Eftersom man redan dumpat priserna, tedde sig detta som en uttömd möjlighet. Men Golfklubbens innovativa förmåga tycktes sakna gränser, då Golfklubben kom upp med en strålande idé – Det Statliga Verket skulle lansera GRATISTJÄNSTER. Och man skulle kunna tro att denna revolutionerande affärsmodell skulle höja Det Statliga Verket till oanade höjder, om inte...
Men, resan över de stora haven var inte över för vårt lilla Modiga Team. Långt ifrån. Det Statliga Verket gav visserligen gratis färgprover och prognoser, men de kunde inte stoppa oss. För det fanns tillräckligt många som ville ha våra färger. Även om Det Statliga Verket frikostigt delade ut sina gratis.
Vi satt och tittade ut över havet i den vackra solnedgången medan startskottet till Den Stora Seglartävlingen närmade sig. Under vår resa där vi mötte Marknaden på plats, hade vi träffat Kunderna, som strömmade till för att beskåda teknikens nya under och alla de vackra färger vi kunde visa upp i solskenet och den vackra fria blå himlen. Det var lätt att flyga en dag som denna.
Och det skulle bli flera sådana dagar. Under sommaren gjorde vårt lilla Modiga Team intåg på Marknaden och fick flera intressanta Kunder. Alla satt vi nu på tåget. Och faktiskt spikades det, svarvades, svetsades och snickrades för fullt då vi tillsammans höll på att bygga Det Finska Företagets första riktiga flygplan, som snart skulle lyfta och ge oss en fördel på Marknaden.
Hela september låste vi in oss på vår verkstad för att göra planet redo för en lång flygtur. I oktober var vi mogna. Vi kom ut ur verkstan med varsitt gigantiskt leende på läpparna, gnistrande ögon, svettiga pannor och nedklottrade färger. Vad var några små blåmärken - spår av Det Statliga Verkets försök att lägga krokben - i förhållande till vår skaparglädje!
Ytterligare ett par månader senare hade vi fått ett större antal av Statens egna undersåtar som kunder – Kommunerna. Men helt smärtfritt var det inte. Det fanns de som la på luren när de förstod att vi var Det Statliga Verkets bittra konkurrenter. Vi lirkade med Kommunens tjänstemän, visade våra färger och bedyrade vår entusiasm inför uppdraget. Och en del modiga nappade. Och jag har hört att de är nöjda, än idag...
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home