Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 8:1
DEL 8:1
Trots smärre olyckor, oförutsägbara vindvridningar och teknikutvecklingar ute i samhället som drabbat Det Statliga Verket – med det levande vidundret Internet som överraskande stigit ur Marknadens outgrundliga djup - liksom de farliga konkurrenternas framfart över det vidstäckta jordklotet och som nu lurade i krokarna, hade Det Statliga Verkets vedermödor enbart stärkt sammanhållningen i Det Statliga Verkets exklusiva Golfklubb. Golfklubbens innovativa förmåga hade dessutom dragit till sig en ansenlig del av Statens budget, för diverse viktiga projekt. Det senaste projektet var Produktions-, Teknik-, Rationaliserings- och Framtidsprojektet, vars nota nu var uppe i 90 miljoner.
En samling uppkomlingar – några artistiska troll - visade sig dock stå bakom Finlands bidrag till Euro Vision Contest. Och operationen skulle ledas av en före-detta tjänsteman vid Det Statliga Verket. Relevant var av kvinnligt kön och ringa ålder, hade Golfklubben konstaterat avväpnande. Det Statliga Verkets envälde på Marknaden stod därför stadigt för att ta emot attackerna från både öst och väst, kunde Golfklubben lugnt prognosera, med Bilhandlaren i spetsen.
Själv var jag min egen chef där jag satt på mitt nya kontor i gränstrakterna mellan Norrmalm och Vasastan. Med i gänget fanns även två av mina kära kolleger, som jag precis hade värvat. Än idag står jag i tacksamhetsskuld till dessa två hjältar – närmare bestämt en hjälte och hjältinna - som faktiskt kunde tänka sig att satsa på det otippade bidraget till Euro Vision Contest. Och som hade modet att tro på dess möjligheter att vinna tävlingen. Nu var det så att det låg lite särskilda omständigheter bakom beslutet att välja just dem och att de inte vandrat direkt ur Det Statliga Verkets led. Det var ytterligare två personer som hade modet att ge upp den trygga anställningen vid Det Statliga Verket och dess oändliga gråhet. För de hade, liksom jag, sett en annan del av himlen – den som inte skymdes av Det Statliga Verket. Det Statliga Verkets gigantiska skugga sträckte sig fortfarande långt ut över Marknaden och stängde ute solljuset, så att Marknadens frukter hindrades från att växa och utvecklas.
Vi behövde en blåare himmel. Med andra ord behövde vi lite bättre väder. Vårt lilla Modiga Team stod, tillsammans med Det Finska Företaget, i startgroparna för Euro Vision Contest.
Vårt lilla Modiga Team satt och drömde om molnen högt där uppe i skyn. Vädret skiftade ständigt. Stundvis intensiva och fantastiska färger med moln som formades, växte, fick olika skepnader och bildade olika intressanta idéer på himlen. De vackra molnen pustade och blåste ut härliga virvlar. Solen värmde marken och skapade varma uppvindar som lyfte upp oss bland molnen.
Under några månader hade Vårt lilla Modiga Team lyckats uppmärksamma några Kunder på marknaden om vår existens och en hel palett med Det Finska Företagets färger hade runnit ut mot Marknadens alla hörn.
Det var dags för en offensiv. Den första offensiven bestod i att övertala de lite större Kunderna att beställa nya färger, genom att medverka i Den Stora Seglartävlingen. Så Vårt lilla Modiga Team begav sig till havs för att på plats möta Marknaden.
Trots smärre olyckor, oförutsägbara vindvridningar och teknikutvecklingar ute i samhället som drabbat Det Statliga Verket – med det levande vidundret Internet som överraskande stigit ur Marknadens outgrundliga djup - liksom de farliga konkurrenternas framfart över det vidstäckta jordklotet och som nu lurade i krokarna, hade Det Statliga Verkets vedermödor enbart stärkt sammanhållningen i Det Statliga Verkets exklusiva Golfklubb. Golfklubbens innovativa förmåga hade dessutom dragit till sig en ansenlig del av Statens budget, för diverse viktiga projekt. Det senaste projektet var Produktions-, Teknik-, Rationaliserings- och Framtidsprojektet, vars nota nu var uppe i 90 miljoner.
En samling uppkomlingar – några artistiska troll - visade sig dock stå bakom Finlands bidrag till Euro Vision Contest. Och operationen skulle ledas av en före-detta tjänsteman vid Det Statliga Verket. Relevant var av kvinnligt kön och ringa ålder, hade Golfklubben konstaterat avväpnande. Det Statliga Verkets envälde på Marknaden stod därför stadigt för att ta emot attackerna från både öst och väst, kunde Golfklubben lugnt prognosera, med Bilhandlaren i spetsen.
Själv var jag min egen chef där jag satt på mitt nya kontor i gränstrakterna mellan Norrmalm och Vasastan. Med i gänget fanns även två av mina kära kolleger, som jag precis hade värvat. Än idag står jag i tacksamhetsskuld till dessa två hjältar – närmare bestämt en hjälte och hjältinna - som faktiskt kunde tänka sig att satsa på det otippade bidraget till Euro Vision Contest. Och som hade modet att tro på dess möjligheter att vinna tävlingen. Nu var det så att det låg lite särskilda omständigheter bakom beslutet att välja just dem och att de inte vandrat direkt ur Det Statliga Verkets led. Det var ytterligare två personer som hade modet att ge upp den trygga anställningen vid Det Statliga Verket och dess oändliga gråhet. För de hade, liksom jag, sett en annan del av himlen – den som inte skymdes av Det Statliga Verket. Det Statliga Verkets gigantiska skugga sträckte sig fortfarande långt ut över Marknaden och stängde ute solljuset, så att Marknadens frukter hindrades från att växa och utvecklas.
Vi behövde en blåare himmel. Med andra ord behövde vi lite bättre väder. Vårt lilla Modiga Team stod, tillsammans med Det Finska Företaget, i startgroparna för Euro Vision Contest.
Vårt lilla Modiga Team satt och drömde om molnen högt där uppe i skyn. Vädret skiftade ständigt. Stundvis intensiva och fantastiska färger med moln som formades, växte, fick olika skepnader och bildade olika intressanta idéer på himlen. De vackra molnen pustade och blåste ut härliga virvlar. Solen värmde marken och skapade varma uppvindar som lyfte upp oss bland molnen.
Under några månader hade Vårt lilla Modiga Team lyckats uppmärksamma några Kunder på marknaden om vår existens och en hel palett med Det Finska Företagets färger hade runnit ut mot Marknadens alla hörn.
Det var dags för en offensiv. Den första offensiven bestod i att övertala de lite större Kunderna att beställa nya färger, genom att medverka i Den Stora Seglartävlingen. Så Vårt lilla Modiga Team begav sig till havs för att på plats möta Marknaden.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home