tisdag, september 26, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 10:1



DEL 10:1
På väg till den korrumperade öststaten. Men hur mycket bättre var vårt Sverige – egentligen?...

Det var dags att lägga upp en smart strategi. Om Det Statliga Verket hade stora muskler – nåja, snarare en fettansamling som dock var så stor att de kunde sätta sig och krossa en liten skör varelse som jag – så skulle även jag träna lite och få muskler, tänkte jag.
Jag behöver en egen trupp, en egen armé, tänkte jag, som ska kunna slåss för Företaget, för det blivande svenska bidraget till Euro Vision Contest.
Därför begav jag mig till Den Korrumperade Öststaten, för att hitta resurssnål arbetskraft, och som en bonus undvika straffavgifterna – såkallade arbetsgivaravgifterna - och dessutom kringgå den svenska anställningslagens fällor. Jag resonerade precis som alla andra entreprenörer som varje månad ställs i valet och kvalet mellan att ta ut lön eller inte. Och låt oss inte glömma att Jättarna – med sina lite rymligare fickor – även de insett fördelarna med att anställa personal i andra länder. Jag visste att Den Korrumperade Öststaten hade oanade tillgångar inom färgstudier och prognoser och att de förutspåtts en glänsande framtid med eget bidrag i Euro Vision Contest, då dess portar nu slogs upp mot Öst. Faktum var att flera på Marknaden förvånats över hur de östeuropeiska bidragen haglat in under senare år och hur några av dem oväntat seglat upp som otippade vinnare på Euro Vision Contests himmel. Det var sannerligen ett smart drag att bege sig till Den Korrumperade Öststaten, tänkte jag.
För jag hade dessutom spanat in en ny finansieringsmöjlighet, som erbjöds av Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten, i samarbete med Det Statliga Verket som gav Bistånd i Utlandet och som erbjöds företag som ville samarbeta med Korrumperade Öststater. Riskkapitalmarknadens öken var torr och ödslig och det enda eko som hördes från dess torra landskap var just Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten, som nu – skulle det visa sig - förberedde en offensiv mot landets alla entreprenörer. Det senare var jag givetvis helt omedveten om vid denna tidpunkt. Jag skickade därför in en intresseanmälan till Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten.
Samtidigt satt jag med spänning och väntade på besked från en Kund, som visat intresse för de färger jag visat upp vid ett möte. Det var mycket som hängde i luften denna vinter, då snöflingorna föll och dolde de riktiga färgerna.