torsdag, oktober 12, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 10:3



DEL 10:3

Jag var ivrig. Nu gäller det att hitta ett sätt att för en billig peng köpa dessa guldfärgade frukter, som – det visste jag nu efter denna uppenbarelse som slagit ner som en blixt från klar himmel – skulle skina tidlöst och överglänsa alla andra frukter som någonsin sett dagens ljus på den svenska Marknaden. Nej förresten – i hela Europa, och kanske till och med hela världen. Tanken var svindlande. Detta var guldklimpen, detta var samma guld som strötts över de gyllene skorna som kan få vem som helst att sväva, det var den ovärderliga skatten som skulle vinna Euro Vision Contest – den största segern någonsin! Och om jag bara lyckades komma åt guldklimpen, då skulle jag smida helt nya skapelser i guld och guldfärger, som Marknaden helt skulle bländas av. Och inte nog med det – jag skulle låsa in mig i verkstan och ta fram de formationer och guldskimrande färgnyanser som skulle bära Sverige på framgångens vingar och kamma hem alla segrar i den fortsatta Euro Vision Contest. Heja Sverige, segern är vår! tänkte jag.
Den korrumperade Öststatsdirektören vid det Statliga Verket i Den Korrumperade Öststaten svepte sin andra snaps och blåste ut ett moln av giftig rök på mina skisser och färgglada pappersprover, som låg framför mig på det stora bordet. Bordet var ett gigantiskt långbord som sträckte sig från oss där vi satt i ena änden ända bort till väggen med det nya porträttet som var misstänkt lik Öststatsdirektören, och som nyligen ersatt bilden av Den Korrumperade Öststatens förre Diktator. Den korrumperade Öststatsdirektören lutade sig bakåt och sa:
- Vi kan leverera allt, säg bara vad du kan betala.
- Jag är intresserad av att köpa en tjänst och gör det gladeligen. Ni ska ta fram färgprover enligt min beskrivning och rättigheterna tillfaller givetvis det svenska Företaget.
Den korrumperade Öststatsdirektörens ögon, som simmade i den sprit han precis hade förtärt, kvicknade till och han menade att vi hade en deal.
- Men, om jag bara får fråga..., sa jag för att vara säker på min sak, jag antar att ni kommer att göra detta i egenskap av företag och inte det Statliga Verket i Den Korrumperade Öststaten?
- Ja, givetvis, svarade Den korrumperade Öststatsdirektören och tillkallade den Hemlige Agenten, som körde oss till en av den förre Diktatorns favoritrestauranger. Väl framme i denna halvtomma lokal satt Den korrumperade Öststatsdirektören och hinkade vin i timmar, medan han babblade om dittan och dattan. Plötsligt droppade hans vänner – de Gamla Datamodellexperterna – in och bänkade sig framför varsin framdukad tallrik med enorma köttbitar av oidentifierbar härkomst. Vid tidpunkten för när de hade svalt och förtärt varsitt djur var vi överens om att priset för den tjänst de skulle leverera skulle uppgå till en tredjedel av en månadslön. Det enda jag behövde skaffa var en liknande datorutrustning som den jag hade sett i Verkstan vid det Statliga Verket i Den Korrumperade Öststaten.