onsdag, november 08, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 11:1



DEL 11:1

Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten skickade genast över Kontraktet till mig. Jag satt med pennan i högsta hugg och funderade. Men magkänslan infann sig där återigen. Min inre röst varnade för Den Elake Konsultens reklamkampanj. Med tanke på det tidigare privilegiet jag åtnjutit att kunna studera Det Statliga Verket inifrån och beskåda alla dess symtom på organisatoriska sinnesrubbningar och Chefernas cirkulation motströms i Det Statliga Verkets organisation i vilken Golfklubben nu allt mer befäste sin makt, kändes det som jag gjorde bäst i att hålla mig undan alla dess syskon, det vill säga alla andra statliga verk. Och jag bestämde genast att inte blanda in Den Elake Konsulten och Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten i mina affärer.
Kanske lite obetänksamt att överhuvudtaget visa det gröngyllene provet för Den Elake Konsulten, tänkte jag. Den Elake Konsulten hade nu i sitt förvar en kort beskrivning av dess tillämpningsområde och möjligheter på Marknaden. Men själva formeln - den gyllengröna formeln - den fanns endast i mitt huvud. Därför fanns ingen anledning till oro, eller ens misstänksamhet gentemot Den Elake Konsulten, tänkte jag...

Nästa dag var det dags att ta hand om Kunderna. Kundernas nyfikenhet hade väckts och flera av dem såg fram emot att höra mer om mitt nya Företag. En del av dem som köpte färger från Det Statliga Verket kunde tänka sig att komplettera med de färger Det Statliga Verket inte hade. Andra betalade dock så lite för Det Statliga Verkets färger, att jag genast lade upp en strategi att enbart rikta mig till de Kunder som hade rymliga fickor och som var i starkt behov av bättre färger.
Ett av de hinder som jag därmed måste undanröja var den långa kamratliga traditionen Det Statliga Verket inarbetat, nämligen att bjuda vissa utvalda Kunder på de grå, gula, blå och lila färgerna, och numera även den röda färgen, varav den senare levererades från Det Statliga Verket som tog hand om de fyratusen Vägarna. Jag tänkte slå två flugor i en smäll genom att istället påvisa mina färgers överlägsenhet då de glittrade till i gyllene nyanser och bländade Marknaden. Då skulle Marknaden ta sats och börja sjunga i en helt ny tonart. En tonart som inte enbart skulle få mitt Företag att förgyllas, utan även sprida gyllene korn för vinden och strö dem över alla Bolag som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna. Det skulle även få Bolagen som tog hand om de Konstgjorda Solstrålarna att förgyllas ända in i benmärgen, färgsprakande och gnistrande färger skulle sätta fart på produktionen av Konstgjorda Solstrålar, spara energi och främja Tillväxten. Jag skulle bidra till att se en helt ny Grön värld växa fram. Och allt detta var dessutom fullt möjligt att realisera i verkligheten!