fredag, november 03, 2006

Det Statliga Verket och Euro Vision Contest Del 10:10



DEL 10:10

Jag klev in på Den Elake Konsultens kontor och såg min omkring i det tomma rummet. För det var tomt så när som på ett tiotal upptravade pappershögar, som väntade på att få en stämpel och hamna i Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxtens register över Entreprenörer och beskrivningar av deras förehavanden. Helt plötsligt frigjorde sig Den Elake Konsultens tunna gestalt - som likt en skugga hade smält in i den gråfärgade kamouflerande bakgrunden – varpå Den Elake Konsulten började tala till mig:
- Ursäkta röran, vi håller på med en viktig omorganisation, sa Den Elake Konsulten med knarrig röst.
Jag blev hänvisad till en stol med 80-talsmönstrat tyg – som tycktes vara det enda mönster de statliga verken matchade – och slog mig ner.
- Konsulten vid Det Statliga Bolaget med Konsulter som skulle främja Företagens tillväxt har berättat om det intressanta projekt som Företaget har presenterat, inledde Den Elake Konsulten, medan pupillerna i hans ljusblå ögon krympte till oigenkännlighet. För att vi ska kunna godkänna projektet måste det givetvis uppfylla de specifika krav och regler som specificeras i Kontraktet.
- Det första kravet är, liksom tidigare påpekats, att datorutrustningen ska stå i Den Korrumperade Öststaten, fortsatte Den Elake Konsulten. Eftersom projektet egentligen är finansierat av Det Statliga Verket som ger Bistånd i Utlandet, måste även några andra krav vara uppfyllda, för att projektet ska kunna bli godkänt och erhålla de medel som staten så generöst slösar med för att främja Företagens tillväxt och därmed gynna Tillväxten i stort. Som Relevant säkert känner till är Staten mycket generös i detta avseende, nu när riskkapitalmarknadens öken torkat igen på grund av den olycksaliga konjunkturutvecklingen. Men vi kan tacksamt glädja oss åt Statens insats att hjälpa Entreprenörerna och dela ut detta Bidrag, i hopp om att Företagen en dag ska ge avkastning och konkurrera med den Statliga sektorn, som är så rikt utvecklad i Sverige och utgör ett föredöme i världen. Och givetvis är det hägrande målet att Företagen ska växa över Statens gränser och införliva företag i De Korrumperade Öststaterna, så att de svenska Företagens Marknad ska bli ännu större.
- Men, sansade sig Den Elake Konsulten då han plötsligt vaknade ur sina dagdrömmar, eftersom projektet är finansierat av Det Statliga Verket som ger Bistånd i Utlandet måste Relevant nu kunna visa att Den Korrumperade Öststaten kommer att gynnas av projektet. För de medel som Staten så generöst bjuder på här kommer från Det Statliga Verket som ger Bistånd i Utlandet. Och vi måste följa Det Statliga Verket som ger Bistånd i Utlandets policy.
Jag satt och lyssnade till Den Elake Konsultens tal och var i färd med att följa min naturliga instinkt att resa mig upp och lämna Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxten bakom mig i periferin, då jag plötsligt insåg att det kanske ändå vore intressant att samla in denna information som kuriosa. Jag menar, man vet ju aldrig hur denna information skulle kunna komma till nytta – jag kunde kanske skriva en bok i framtiden, eller något liknande... Därför lyssnade jag intresserat på Den Elake Konsultens fortsatta utläggning, som varade i ett par timmar, varpå jag snällt tackade för mötet, packade ihop och begav mig tillbaka till mitt kontor.
Jag fick en stark känsla av att Den Elake Konsulten hade ett dolt syfte med att så frikostigt bjuda på sin tid. Och jag hade noterat de högar med papper som belamrade hela hans rum, liksom den silverfärgade nyckeln till Den Elake Konsultens hemliga skrin, där alla handlingar skulle låsas in och granskas av Staten.
Medan jag gick mot utgången, kunde jag inte låta bli att notera ett slugt leende på Den Elake Konsultens läppar. Det måste ha varit inbillning, tänkte jag och klev ut i solskenet utanför Det Statliga Verket som skulle främja Tillväxtens dörrar. Men ändå kunde jag inte förtränga Den Elake Konsultens sluga leende och ett till synes omärkbart skimmer i hans glasartade ögon, som oväntat givit dem liv. Jag försökte gång på gång erinra mig var jag sett detta skimmer, som avspeglat sig i Den Elake Konsultens ögon... Det kändes sannerligen bekant, men tedde sig absurt då det blixtrat till i Den Elake Konsultens ögon.
Men, så plötsligt, kom jag på vad det var... Det var mitt färgprov, som ur en vinkel lyste i guld och ur andra i en friskt grön nyans. Av någon anledning hade mitt färgprov väckt stort intresse hos Den Elake Konsulten.